055.: A veganizmus a legújabb divat?

17:34


Mikor röpke három évvel ezelőtt szembetalálkoztam a "vegán" szóval, fogalmam sem volt, hogy mit jelentett. Emlékszem, rá kellett keresnem, és magyar nyelven alig találtam választ arra, hogy mi is a veganizmus, a cikkek fele pedig így is arról szólt, hogy "a vegánok azok, akik nem esznek semmit". Hallgatva ezekre a roppant értelmes véleményekre, annyiban is hagytam a dolgot, arra gondolva, hogy ez a fényevés egy kevésbé kemény változata.
Aztán az évek során valahogy visszaverekedtem magamat a témához, mivel ahányszor az egészséges életmód felé kutakodtam, az internet mindig visszasodort hozzá, és az idő múlásával rá kellett döbbennem, hogy egyre többen fordulnak a veganizmus felé. A magyar oldalakat nem követtem figyelemmel, az érdeklődésem inkább a külföldi videósok felé húzott, mert nekik valahogy mindent sikerül pozitívabban bemutatni, mint a hazai youtubereknek (arról nem is beszélve, hogy akkoriban még nem is foglalkozott a témával senki ezen a platformon).

Aztán ahogy teltek az évek, hirtelen sorra lettek az emberek vegánok, vagy kezdték el annak hívni magukat pusztán azért, mert azt látták mindenkitől, hogy az mennyire "menő" mostanában. A kérdés viszont az, hogy vajon tisztában vannak-e azzal, hogy mi a lényege ennek az egésznek, vagy csak azért csinálják, hogy több ember figyelmét magukra vonhassák?

Mert mi is az a veganizmus?
Röviden és tömören arról szól, hogy nem használunk ki egy állatot sem a saját kényelmünk érdekében. Igen, a vegánok nem esznek húst, tejterméket, tojást, mézet, viszont nem trappolnak bőrcipőben és nem hordanak igazi bundát sem. Különben sem értem, hogy mi értelme van egy halott élőlény szőrméjét magunkra kanyarítani, már nem vagyunk ősemberek, a házban pedig van fűtés, ha minden igaz.

És kik azok a divatvegánok?
Azok, akik jövőhéten már a paleo-t fogják követni, mert akkor több követővel gazdagodhatnak instagramon, utána pedig hirtelen találnak valami egyéb idióta diétát, amit éppen hype-ol az internet. Ettől függetlenül én mégis úgy gondolom, hogy semmi gond nincs velük, mert ha tegyük fel egy több milliós rajongótáborral rendelkező ember kiírja, hogy "vegán lettem", akkor neki köszönhetően rengeteg emberhez eljut ez az életmód, és ha csak az egynegyede is elgondolkodik azon, hogy ő is váltson, az már hatalmas előrelépés.
Arról nem is beszélve, hogy amint az ember tudatáig eljut az, hogy ennek az életmódnak köszönhetően annyit ehet mindenféle súlygyarapodás nélkül, amennyit csak akar, kicsi az esélye annak, hogy visszatér a húsevő életmódhoz és a kalóriaszámlálós ostobaságokhoz.

Miért éri meg vegánnak lenni?
Ha esetleg a töménytelen mennyiségű étel kecsegtetése nem elég számodra, hozzátenném, hogy rengeteg pozitív hatása lesz rád a váltásnak.
Nem kell aggódnod az elhízás miatt, a körmeid erősebbek lesznek, a hajad gyorsabban fog nőni, a bőröd tisztább lesz, kevésbé leszel fáradékony és ingerlékeny, az anyagcseréd pedig pörögni fog. Azt említettem már, hogy annyit eszel, amennyit szeretnél?
Nem is értem, hogy hirdethetik azt a hatalmas táplálkozási tanácsadók, hogy az embernek szüksége van a tehéntejre, mikor ha rendesen átgondoljuk, az az egyik legegészségtelenebb dolog ránk nézve. Miért lenne szüksége egy felnőtt embernek egy másik faj anyatejére? Az egyetlen élőlény, akinek szüksége van rá, az az utódja, de ebbe most nem megyek bele.

Ja, és a legjobb okot kihagytam...
Nem ártasz vele senkinek, miközben te teljes életet élhetsz! Az pedig, hogy ezáltal új embereket ismerhetsz meg (és rengeteg új isteni receptet), pedig már csak a hab a tortán.

Összesítve, nem, a veganizmus nem egy újabb divathóbort, legalábbis azok számára biztos nem, akik rendesen utánajárnak a témának, és tisztában vannak azzal, hogy mi történik nem csak a húsiparban, de a tejiparban, és a tojásiparban is. Ez az életmód határozottan jót tesz az egészségnek, viszont az első számú célja az, hogy leállítsák azt, amit a nagyüzemek művelnek.
És mondhatjátok azt, hogy "attól, hogy te nem eszel csirkét, más megeszi", de ez teljesen logikátlan. Senki sem fog kétszer annyi húst tömni magába azért, mert én abbahagyom a fogyasztását.
Oktasd saját magad, nézz utána a különböző videóknak amiket ajánlanak, és lásd be, hogy a disznóvágás után facebookon feszíteni a halott állat mellett nem menő, hanem gyomorforgató, és rendkívül szomorú.

You Might Also Like

4 megjegyzés

  1. A veganizmus már a 20. században is nagy népszerűségnek örvendett, csak fiatal korunk miatt, ezt mi nem érzékeltük :) Nekem a nevelőanyám mesélte a saját történetét, hogy ugyan 25 évvel ezelőtt vegán életmódra tért át , kezdetben csak ki szerette volna próbálni a környezete hatására, ez viszont eltartott majdnem 8 évig. Azóta és előtte is fogyasztott húst, akkor egyáltalán.
    Én személy szerint nem bírom ki egy hétnél tovább , hogy ne fogyasszak húsfélét, de nagyon tisztelem azokat, akiknek ekkora az önuralmuk.

    (És nem eszem dupla adagot, mert valaki vegán a környezetemben :P)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! :)
      A vegetáriánus életmód tudom, hogy már akkor is egyre több ember számára lett szimpatikus, de szerintem a vegánság inkább a 21. században kezdődött elhíresülni. Legalábbis akkor kezdtek el megjelenni a legfontosabb dokumentumfilmek (Earthlings, Forks over knives), meg most utánanéztem, a Kína tanulmány c. könyv is, ami számomra például meghatározó jelleggel bír. :D Viszont jó tudni, hogy ezek szerint már akkor is érzékelték, hogy azért a tejtermékek meg a tojás fogyasztása se jó ötlet.
      Ó, nekem is rengeteg időbe telt ez a dolog, pláne úgy, hogy mikor belekezdtem, akkor nem is az állatok miatt csináltam. Volt, hogy egy hónapig vegánnak mondtam magam, aztán megint húst hússal ettem. Vannak, akiknek a szemében még most sem vagyok az, mert használok olyan termékeket, amiknek az anyavállalata állatokon tesztel, de én úgy vagyok vele, hogy mindenki had járja csak a saját útját, senkinek se megy egy csettintésre a dolog. Van olyan ismerősöm, aki vegánként dohányzik, őt is leszólják. :D

      (Pedig milyen vicces lenne; "Vegán vagy? Jaj, akkor adjatok még csirkemellet!" :D)
      Köszönöm a kommented. :)

      Törlés
  2. Szia:)
    Mivel már ezer éve nem volt poszt a blogon(és meg is könnyeztem!!!!444!!!4!!), én meg hanyagoltam az edzést meg az egészséges kajákat - leginkább a tanulás miatt, meg azért, mert lusta voltam -, na mindegy. Szóval nem volt senki aki inspiráljon(azaz te), így hát nem akartalak zavarni(de most megteszem). De gondoltam, ha szeretnél, írhatnál egy étrendet a következő posztba, mivel egy étrendet sem találtam ahol nem lenne hús, amit képtelen vagyok megenni...:/ Meg valami ami edzéshez kapcsolódik, esetleg?
    És mellesleg köszönök mindent, tényleg számomra inspiráló vagy! És érdekel sok dologban a véleményed is:)

    Remélem hamarosan olvashatok tőled valamit:)
    Puszi, Kata

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kata! :)
      Tervezem, hogy újraindítom a blogot, sajnos az egyetem eléggé elvette az energiámat, plusz érettségizni is készülök, meg igazából nem nagyon éreztem úgy, hogy írni szeretnék, ezért nem akartam erőltetni. De örülök, hogy hiányoltad a bejegyzéseket, igyekszem minél hamarabb előrukkolni valamivel, úgyis nagyobb életmódváltásra készülök. :)

      Törlés

Popular Posts

Like us on Facebook

Flickr Images